W połowie stycznia, we współpracy z toruńską Fundacją „Daj Szansę”, rozpoczęliśmy kolejny etap projektu, którego celem jest zbadanie efektywności komputerowej gry matematycznej „Kalkulilo” i ruchu u dzieci z diagnozą Płodowego Zespołu Alkoholowego (Fetal Acohol Syndrom, FAS). Niewiele wiadomo na temat badań poziomu umiejętności matematycznych dzieci z FAS, lecz obserwacje wskazują na wyraźne problemy w tym zakresie. Literatura naukowa wskazuje na pozytywny efekt treningów ruchowych na funkcjonowanie poznawcze, w tym to związane z umiejętnościami matematycznymi, dlatego zastosowanie takiego programu ćwiczeń wydaje się niezwykle korzystne dla tych właśnie dzieci.
Istotnym elementem gry jest zaangażowanie ruchu całego ciała, który rejestrowany jest przy użyciu czujnika ruchu Kinekt. Wyniki prowadzonych dotychczas przez nas badań z udziałem dzieci z FAS są bardzo optymistyczne. Grupa dziesięciorga dzieci uczestniczących w badaniach realizowanych w sierpniu 2018 r., które badano testem do pomiaru podstawowych umiejętności matematycznych ,,Prokalkulia 6-9”, wykonywała zadania obejmujące porównywanie liczb i szacowanie miejsca liczb na osi. Badanie testem przeprowadzono przed i po treningu poznawczo-ruchowym z grą (pre-test i post-test). Trening trwał 5 godzin i był podzielony na 10 półgodzinnych sesji (podobnie jak w aktualnie realizowanym projekcie).
Pierwsze rezultaty były zauważalne już w czasie treningów. Przejawiały się one w szybszym przetwarzaniu liczb w formacie niesymbolicznym (przeliczanie zbiorów kropek) oraz w lepszym określaniu miejsca liczb na osi. Wyniki post-testu wskazują, że trening poznawczo-ruchowy z grą „Kalkulilo” wpływa korzystnie na kształtowanie się zależności numeryczno-przestrzennych. Ponadto forma terapii w postaci interaktywnej gry nie tylko wzmocniła motywację dzieci do wykonywania zadań, ale także umożliwiła im poprawę koordynacji czuciowo-ruchowej.
Wnioski są bardzo budujące. U każdego z badanych odnotowaliśmy poprawę w zakresie różnych umiejętności matematycznych. Gra może zatem stanowić wartościowe i atrakcyjne dla dziecka z FAS narzędzie terapii. Badania i treningi z dziećmi z diagnozą FAS prowadzi jedna ze studentek naszego labu, Natalia Sobolewska.